Akademia » Artykuły » Smaki lata w słoiku

Smaki lata w słoiku

Szczęśliwi posiadacze działek i ogródków w sezonie letnim oddają się przygotowaniom do zimy – kiszą, zamykają w słoikach warzywa i owoce, aby sięgnąć po nie w chłodniejsze jesienno-zimowe dni. Czy nasza miłość do kiszonek ma uzasadnienie w kwestiach zdrowotnych? Zapytaliśmy o to specjalistkę Tradycyjnej Medycyny Chińskiej, Annę Krasucką, która podzieliła się z nami swoimi ulubionymi przepisami na przetwory.

Rozmawiała Anna Siódmak
Wywiad z Anną Krasucką z Akademii Odżywiania dla Zdrowia PIĘĆ SMAKÓW

Hipoalergiczni: Uwielbiam scenę z „Wojny domowej”, gdy przyjeżdża z wizytą starsza pani i zarządza zbiorowe robienie konfitur. Przetwory domowe to polska tradycja. U mnie w domu rodzinnym słoiki mają swoje honorowe miejsce w dwóch dużych szafach. Jak jest u Pani?
Anna Krasucka: Wychowałam się w domu, w którym przetwory były codziennością. Mama co roku robiła ponad 550 słoików (litrowych, bo innych nie było) – soków, kompotów, dżemów, powideł, musów, kiszonych ogórków, korniszonów, buraczków tartych i w całości, przecierów pomidorowych, itd. Przez całą jesień, zimę i wiosnę sięgaliśmy do naszych zapasów i wypijaliśmy lub zjadaliśmy te pyszności – naturalne smaki lata zachowane w słoiku. Do dziś kultywuję tę rodzinną tradycję w moim domu rozszerzając swój repertuar o nowe, coraz to ciekawsze połączenia smakowe, szanując również stare receptury mojej mamy. Słoiki z przetworami tzw. weki stoją na półkach w piwnicy wg zwartości, aby było łatwiej znaleźć – tak jest ich dużo :) Jak robić przetwory domowe będę uczyć na warsztacie dnia 10.09.2016.

H: Ogórki to ciekawy przypadek – surowe w zasadzie nie mają witamin, ale ukiszone stają się wartościowym pokarmem. Dlaczego warto je jeść? Ja lubię też małosolne, ale to pewnie już nie takie wartościowe?
AK: Nie umniejszałabym świeżym ogórkom – świetnie oczyszczają, schładzają i nawilżają rozgrzany latem organizm. Natomiast ogórki kiszone dzięki procesowi fermentacji, odbudowują i regenerują florę bakteryjną jelit, poprawiają perystaltykę (pomagają przy zaparciach), a tym samym ułatwiają usuwanie chorobotwórczych toksyn z organizmu. Kiszonki polepszają przyswajalność składników odżywczych, są również dobrym źródłem witaminy C. Spożywając ogórki kiszone wzmacniamy odporność i regulujemy pracę układu trawiennego. Kiszenie czyni ogórki lżej strawnymi niż świeże, zatem osoby o słabszym żołądku mogą nacieszyć się ich smakiem.

H: Po upojnej zabawie gościom kiedyś podsuwano wodę po kiszonych ogórkach. Ile w tym słuszności?
AK: Woda z kiszonych ogórków jest zbawienna w takim przypadku, gdyż świetnie gasi pragnienie, a do tego odtruwa organizm, szybciej neutralizując i usuwając wszelkie toksyny (odkwasza).

H: Zdradzi nam Pani swój ulubiony przepis na ogórki? Klasyka czy jakieś niekonwencjonalne dodatki?
AK: Kiszone ogórki wg przepisu mojej mamy wprost uwielbiam (takie jest również zdanie uczestników moich warsztatów i wyjazdów) – zachowują swój smak i twardość do następnego lata. Zatem przy ogórkach kiszonych trzymam się klasycznego przepisu mamy, po co poprawiać ideał :) Jak robić kiszonki od podstaw będę uczyć na warsztacie dnia 18.11.2017.

H: Kapusta kiszona figuruje często w spisie ulubionych potraw obok ziemniaków i schabowego. Część osób jej unika, ponieważ jak to kapusta może mieć właściwości wzdymające. Czy słusznie?
AK: Owszem, kapusta kiszona może wzdymać, dzieje się tak szczególnie u osób z osłabioną lub wręcz wyjałowioną florą bakteryjną jelit lub w przypadku słabego układu trawiennego. W takiej sytuacji należy zastosować odpowiednią dietę, która małymi kroczkami, skutecznie odbuduje trawienie oraz florę jelit. Sok z kiszonej kapusty czy kwas buraczany, który szczególnie polecam, będą w tym procesie bardzo pomocne.

H: Ogórki i kapusta są powszechnie znane i uwielbiane w Polsce. Od niedawna mówi się jednak o właściwościach kwasu buraczanego. Co jest w nim takiego wyjątkowego i jak może przysłużyć się naszemu zdrowiu?
AK: Kwas buraczany znany jest od wieków. Dziś, na szczęście i dla zdrowia przeżywa swój renesans. Kwas buraczany oczyszcza i wzmacnia organizm, reguluje i odnawia florę bakteryjną jelit, oczyszcza i buduje krew, poprawia wchłanianie składników odżywczych, przeciwdziała zaparciom itd. To naturalny probiotyk, bo zawiera bakterie kwasu mlekowego. Jest prosty w przygotowaniu w domu. Można zrobić samemu – polecam i podaję mój sprawdzony przepis :)

H: Kiszone warzywa znane są nie tylko w naszej kulturze. Jestem ciekawa, czy znane są także Tradycyjnej Medycynie Chińskiej.
AK: Oczywiście. Kiszonki są bardzo cenione w TCM. A w kuchni azjatyckiej znamy chociażby sos sojowy czy rybny, które powstają w procesie fermentacji, a także wiele kiszonych warzyw (w tym strączkowych), owoców, ryb i mięs.

H: Czy są osoby, które powinny unikać kiszonek? Czy w ogóle są jakieś wady tych przysmaków?
AK:
Kiszonki zawierają mniejsze lub większe ilości soli (zależy od nas samych, ile damy). W związku z tym osoby z nadciśnieniem powinny uważać z ich ilością.

Tekst: Anna Krasucka

Wywiad ukazał się na łamach magazynu Hipoalergiczni w sierpniu 2015 roku.

Drukuj stronę
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o aktywnościach Akademii PIĘĆ SMAKÓW, wpisz poniżej swój adres e-mail i kliknij wyślij.
Wyślij

Możesz również dodatkowo podac imię i nazwisko:

Warsztaty jako prezent

Zrób prezent najbliższym. Podaruj warsztat gotowania!

  Klienci Akademii


  • Nokia Siemens Networks
  • IKEA
  • IMPEL
  • Joga w Parku
  • Polska Akcja Humanitarna
  • Dom Kultury Śródmieście
  • NZOZ Carolina Medical Center
  • SAS Business Analytics software

Copyright © 2007-2017 Anna Krasucka PIĘĆ SMAKÓW Akademia Odżywiania dla Zdrowia. Wszelkie Prawa Zastrzeżono. Zawarte na tej stronie treści stanowią prawo autorskie. Logo PIĘĆ SMAKÓW Akademia Odżywiania dla Zdrowia jest zastrzeżonym znakiem towarowym.